вторник, 20 декабря 2011 г.

Заліковий урок з літератури (Пара)


Купрієнко Євгенія Євгенівна
студентка групи УА 5
Севастопольського міського
гуманітарного університету

Науковий керівник:
Надточій Валентина Володимирівна

Керівник від бази практики:
Дульська Надія Андріївна

КОНСПЕКТ ЗАЛІКОВОГО УРОКУ
З УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ

Тема: Образ головного героя. Складання плану характеристики персонажу(Маленький горбань).  Письмовий твір «Яку людину можна назвати красивою?» або «Яка краса врятує світ» (про красу внутрішню і зовнішню)

Мета: Навчити відокремлювати головних героїв та їх вчинки, формувати навички узагальнення та систематизаціі, вчити самостійно робити висновки, розвивати логічне мислення, риторичні висловлювання, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати навички читання вголос та аудіювання, виховувати поважне ставлення до людей з обмеженими можливостями.

Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення

Завдання уроку:
-         Навчити характеризувати героїв твору
-         навчити знаходити головне, важливе
-         формувати уміння і навички говоріння
-         формувати уміння і навички логічного мислення
-         розвивати самостійну діяльність учнів
-         навчити використовувати власне українську лексику
-         виховувати людяність

Обладнання: наочність Додаток А, дидактичний матеріал, таблиці Додаток Б, приклади Додаток В, підручник, словник, епіграф.

Методи і прийоми: робота із підручником, пояснювально-ілюстративний метод,
репродуктивний метод, бесіда, дискусія, метод пізнавальної гри, метод проблемних питань.

Дидактичний матеріал: Підручник – Мовчан Р.В. Українська література: Підруч. для 6 кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.: Генеза, 2006. – 240 с.: іл..

Наочність : таблиці, малюнки, схеми.
Оформлення дошки:
Восьме листопада
Класна робота
Образ головного героя.
«Яку людину можна назвати красивою»?
епіграф до уроку: Краса врятує світ…
(до першого уроку)
Гра «Що? Де? Коли?»
Хто?
Де?
З ким?
Як?
Навіщо?
Результат?

Хід уроку:
I. Організаційний момент (5 хв.)
   
Перевірка готовності учнів до уроку:
Чи всі готові до уроку? Щоденники, зошити, підручники на місці? Всі рівно стоять? 1 ряд стоїть рівніше та швидко приготувався, тому вони можуть сідати. Наступний ряд сідає…Добре, всі сідайте.

Створення атмосфери сприятливої для навчання
Доброго дня шановні, я рада вас бачити. Як ваш настрій?Чому? (через погоду:гарна, погана, дощ)

II. Актуалізація опорних знань (3 хв.)

бесіда
 Давайте згадаємо, що ми робили минулого уроку?
Що було незрозуміло?
Хто такий маленький горбань?

III. Перевірка домашнього завдання (6 хв.)

творче завдання (таблиця - опис Захарка та Павлика)
Микито, нагадай будь – ласка, яке було завдання?
Відкрийте зошити, я пройду та подивлюсь на ваше виконання домашніх завдань. Добре, молодці, майже всі виконали. бажаючи прочитати?
Коментую кожну відповідь, одразу оцінюю.

IV. Оголошення теми та мети уроку, мотивація (8 хв.)

мотивація
Краса людини знаходить своє відображення в різних вчинках Ви колись замислювалися над тим, що ви робите? Може це приносить користь, а може й ні? Краса буває дуже різною.

робота з наочністю ДОДАТОК А
(показую малюнки природи, людей, вчинків)
Красивий малюнок, як ви вважаєте?Що в ньому красивого?
А хто з дітей гарно вчинив? Чому? Як би вчинили ви?

оголошення теми та мети
Тема нашого уроку – Образ головного персонажу твору С.Черкасенка «Маленький горбань». А після нашої бесіди ви напишете твір на одну з запропонованих тем за твором.
Сьогодні ми поговоримо з вами про внутрішню та зовнішню красу, згадаємо якості людини, охарактеризуємо себе та розглянемо свої вчинки. Згадаємо структуру написання твору-опису та виконаємо творчу роботу.

ФІЗИЧНА ХВИЛИНКА – РЕЛАКСАЦІЯ! (3 хв.)
Заплющіть очі. Уявіть своє улюблене місце, поруч із вами родина. Погода сонячна та тепла, де-не-де по небу бігають хмаринки. Вам спокійно та радісно. Ви відпочиваєте. Вітерець торкається вашої шкіри та легенько тікає геть. Квіти та дерева розмовляють з вами. Родичі посміхаються та радіють разом із вами. А тепер, повертаємося знову у клас. Відкрийте очі. Красиво було у вашій уяві?

V. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу

робота із текстом (3 хв.)
Знайдіть у тексті прикметники на позначення якостей людини, які використовує автор? Чи згодні ви з таким описом героїв? Як ви собі уявляєте Павлика? Як матусу Павлика? Дідуся? Захарку? Дівчат?

робота із роздрукованим матеріалом ДОДАТОК Б (4 хв.)
щоб полегшити вам завдання, Таня роздасть вам картки із прикметниками, що характеризують людину. Читаймо по черзі та коментуємо, пояснюємо слова.

словникова робота (3 хв.)
використовуючи лише слова власне українські дайте характеристику своєму сусідові.

гра «Що? Де? Коли?» (7 хв.)
Давайте повернемося до нашого твору. На дошці написані питання, ви маєте на них відповести використовуючи слова-характеристику.
(учні відповідають на питання ланцюжком)
А тепер мені потрібно, щоб ви дали повну інформацію за цими питаннями про героїв, події в творі. особливу увагу приділяємо Павликові.

VI. Коментоване оцінювання (3 хв.)

Відкриваємо щоденники, я називаю вашу оцінка, а ви ставите її собі у щоденник, я проходжу, перевіряю  та розрисуюся біля оцінки. Сьогодні в нас всі молодці, але не всі отримають гарні оцінки. За погану поведінку також маю право ставити вам бали. Нажаль вони будуть не дуже гарні.
Оцінку кожного учня коментую.
Зараз у вас буде маленька перерва, після неї продовжимо працювати. Ідіть відпочивайте.


VII.  Організаційний момент (2хв.)

Встали всі рівненько. Відпочили? Стоїмо поки всі не заспокояться та не подивляться на мене. Урок вже розпочато. Ось вам і ваша краса, якщо ви не поважаєте інших, це означає, що ви не поважаєте себе.

VIII. Систематизація та узагальнення

робота із підручником (3 хв.)
знайдіть слова, якими називаю Павлика матуся? Як ви вважаєте, Павлик заслуговую на таке ставлення?А як до нього ставиться Захарко?Чому?

реалізація виховної мети (5 хв.)
А ви знайомі з людьми з обмеженими можливостями, такими як Павлик? Як ви до них ставитеся? Яка ваша реакція, коли ви бачите таких дітей? А чому вони такі?

робота над епіграфом до уроку (5хв.)
погляньте на дошку. «краса врятує світ…» читає Катя. Що ви думаєте стосовно цього висловлювання? Чи це так? про яку красу йду мова?

IX. Інструктаж до написання твору  (8 хв)

давайте пригадаємо з чого складаються твір? Які частини твору ви знаєте?
Що має бути у вступі? -\\-\\-\\-\\ в головній частині? -\\-\\-\\-\\- у висновках?
Найголовніше зробити правильний вступ, від нього залежатиме розвиток ваших думок. а у висновках ви маєте обов’язково написати власну думку стосовно проблеми.

В мене є твір учениці 6 класу іншої школи на таку ж саму тему. Я хочу прочитати вам йогою Мене дуже вразив хід думок дівчини. Вона сприймає твір як доросла людина та репродуктує його своєму ессе. ДОДАТОК В


ФІЗКУЛЬТ. ХВИЛИНКА – Активна! (1 хв.)

Встали діти!Потягнулися! Дотягнулися до сонечка.  сіли. Знову встали. дотягнулися до свого сусіда, потім до іншого. Розвернулися, присіли, встали. Відпочили? Добре, сідайте.

Х. Систематизація та узагальнення. (20 хв.)

Відкриваємо зошити, пишемо число, класна робота, записуємо назву твору «Яку людину можна назвати красивою». Тихенько пишемо. У вас є 20 хвилин, якщо не встигнемо, будемо дописувати вдома.
ХІ. Підведення підсумків (1 хв)

Закриваємо зошити, хто не дописав – дописує вдома, інші здають.
Цікаво вам сьогодні було? Що було незрозуміло?

Встали рівненько, дякую за урок, все вільні, до побачення.























ДОДАТОК А








ДОДАТОК Б


Гарний
Добрий
Сміливий
Лагідний
Ґречний
Сумирний
Чемний
Радісний
Щасливий
Сонячний
Особливий
Звичайний
кмітливий
Засмучений
Нещасний
Стомлений
Схвильований
Злий
Жорстокий
Вродливий
Щирий
Розумний
Мудрий
Хоробрий
Відважний
сумний
Стриманий
Доброзичливий
Людяний
Невгамовний
Несміливий
Охайний
Тихий
Гуманний
Небалакучий
Нестриманий
Неспокійний
Суворий
чуйний






















ДОДАТОК В
Вчителі та батьки часто кажуть, що підлітковий вік — найважливіший ужитті людини; якраз у цей час формується характер особистості. Мабуть, краще за чимале коло різних науковців та психологів почував це серцем учитель за фахом, письменник за покликанням Спиридон Черкасенко, що написав оповідання «Маленький горбань».
Автор знайомить читача зі своїм героєм на самому початку твору. Здається, нічим не виділяється Павлик з хлопчачого гурту: так само захоплено блищать очі малого, коли він дивиться на веселу гру дітей у м’яча. З першого погляду видно лише, що діда і онука об’єднує велика дружба: вони разом дивляться на гру, спілкуються, «обом сіяють обличчя од великої втіхи»…
Та погляд уважних очей автора переносить нашу увагу на постать Павлуші: «гострі коліна», «великий горб»…
Очима мудрого діда Антипа ми дивимось разом з письменником на хлопчика, в його «променисті, розумні очі», «що одсвічували далеким тихим смутком».
Всі, хто спілкується з Павликом, а це, в основному, дівчата, помічають «його журні сині очі, люблять слухати його «поважну, навчаючу мову», а на його каліцтва не зважають, навіть окремі групки сперечаються одна з одною, до кого піде гратися Павлик.
Любили дівчатка слухати казочки хлопчика, а знав їх Павлуша багато. Крім діда, вихованням хлопчика займалася і матуся, така ж добра, сердечна жінка, як і дід Антип. Після тяжкої праці на пана мати працювала і по домашньому господарству, але не забувала приголубити, заспівати, розказати казочку своєму хлопчикові. Та пісеньки Павлуша не любив, бо серце йому краялося від смутку маминих пісень. Поки мати розповідала казочку, Павлуша й сам фантазував, а потім у снах ці фантазії продовжували своє життя. Письменник таким чином розкриває нам мрійливий, творчий характер хлопчика.
Жаліслива мама, яка плакала від своїх сумних пісень, виховала й такого ж співчутливого до чужого болю сина. Спиридон Черкасенко показує нам в оповіданні, як нерішучий з першого погляду хлопчик стає сміливим і активним захисником всього живого коли хлопці хочуть познущатися над беззахисними пташенятами.
Якщо спочатку мені не дуже сподобалась поведінка Павлуші, коли він розповідає дідові про негарні вчинки Захарка, то в епізоді з жайворонячими гніздами розкривається вся сутність маленького хлопчика. Він не «стукач», він захисник всіх знедолених, і навіть того відчайдуха Захарка!
Час од часу стає сміливішим Павлуша. Спочатку за допомогою діда хоче перевчити Захарка, щоб той не палив тютюн. Потім, V степу, пересилюючи страх, виймає палички-помітки жайворонячих гніздечок, щоб хлопці не знайшли пташиних яєць.
Мабуть, у серце Павлика автор вкладає велику душу Вчителя, недарма ж доброта маленького горбаня зупиняє гнів діда на озвірілого розбишаку, розтоплює черстве, холодне серце Захарка.
Письменник Спиридон Черкасенко вчить і нас, читачів, вміти прощати й вірити в добро. Душевна краса, доброта Павлика, щедрість на ласку і приязнь перевертають й душу кривдника малого горбаня. Двоє дітей потягнулися одне до одного, розкрилися назустріч характери. «Ось що робить віра в добро», — каже своїм оповіданням автор Спиридон Черкасенко.

Комментариев нет:

Отправить комментарий